افزایش تولید زباله‌های الکتریکی در سراسر جهان

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

بر اساس گزارشی که دانشگاه سازمان ملل تهیه کرده است ، در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۲ میلیون تن زباله‌ٔ الکتریکی[۱]electrical waste در جهان تولید شد که رکوردی بی‌سابقه است. برای این‌که بتوانیم این مقدار زباله‌ٔ الکتریکی را جا به جا کنیم به بیش از یک میلیون تریلر احتیاج خواهیم داشت که صفی به درازای ۲۳ هزار کیلومتر تشکیل می‌دهند.

اغلب این زباله‌ها به لوازم خانگی (مانند یخچال و ماشین لباس‌شویی) کهنه مربوط می‌شوند. کمتر از یک ششم این لوازم در پایان عمر مفید خود به صورتی قابل قبول بازیافت[۲]recycle می‌شوند. اگر به سرانهٔ تولید این نوع زباله‌ها نگاه کنیم، کشورهایی که معمولاً در عرصهٔ آگاهی زیست محیطی به خود می‌بالند در صدر آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان قرار می‌گیرند: نروژ، سوئیس، ایسلند، دانمارک، بریتانیا، هلند، سوئد، فرانسه، آمریکا و اتریش. آمریکا و چین مجموعاً حدوداً یک سوم زباله‌های الکتریکی جهان را تولید می‌کنند (کشورهای ژاپن، آلمان و هند نیز در شمار بزرگ‌ترین تولید کنندگان زباله‌های الکتریکی هستند).

ارزش این زباله‌ها در صورتی که به صورت کامل بازیابی[۳]recovery و بازیافت شوند بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار می‌شود که شامل ۳۰۰ تن طلا نیز خواهد بود. این مقدار طلا بیش از ۱۰ درصد طلای تولید شده در جهان است. در عین حال این زباله‌ها شامل بیش از ۲ میلیون‌ تن ترکیبات مضر سرب، جیوه، کادمیوم و کروم است همراه با بیش از ۴۰۰۰ تن گازهای کلروفلوئوروکربن[۴]Chlorofluorocarbons or CFC که منجر به تخریب لایهٔ اوزون می‌شوند.

به گفتهٔ یکی از مقامات ارشد سازمان ملل، زباله‌های الکتریکی در سراسر جهان، همزمان به  یک «معدن شهری»[۵]urban mine و یک «معدن سمی»[۶]toxic mine عمل می‌کنند چرا که پتانسیل زیادی برای بازیافت مواد مختلف سودمند در آن‌ها وجود دارد و در عین حال این زباله‌ها حاوی مواد خطرناکی هستند که باید با دقت مدیریت و نگهداری شود.

بیش از ۶۰٪ وزن این زباله‌ها مربوط به وسائل آشپزخانه، حمام و دستشویی و شوینده است. تلفن‌های همراه، ماشین‌‌های حساب‌، کامپیوترها و پرینترها جمعاً حدود ۷٪ وزن این زباله‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.


  1. electrical waste 

  2. recycle 

  3. recovery 

  4. Chlorofluorocarbons or CFC 

  5. urban mine 

  6. toxic mine 

برو بالا