Category archive

نوشته شده در سال ۲۰۱۴

بازاندیشی به جایِ اثرهای بازگشتی

برخلافِ وعده‌های چشم‌گیر طرف‌دارانِ افزایشِ کارآییِ فن‌آوری‌ها و محصولات، افزایشِ کارآیی معجزه نمی‌کند و تضمینی برای حرکت به سویِ جامعه‌ای پایاتر نیست. آن‌چه سیاست‌های مبتنی بر افزایشِ کارآیی را ذاتاً آسیب‌پذیر می‌سازد پدیده‌ای است به نامِ «اثرهایِ بازگشتی». نویسنده‌های این یادداشت، ولفگانگ ساکس و تیلمَن سانتاریوس، ضمن شرح این پدیدهْ تأکید می‌کنند که اتخاذِ سیاست‌هایِ مبتنی بر بَسَندگی می‌تواند اثرهایِ بازگشتی را محدود کند: افزایشِ کارآیی فقط وقتی موثر خواهد بود که در چارچوبِ بسندگی قرار داشته باشد.

گفتگو با عبدالحسین وهاب‌زاده دربارهٔ اهمیت فوق‌العادهٔ تجربهٔ طبیعت در کودکی

مصاحبه با عبدالحسین وهاب‌زاده: با توجه به اهمیت فوق‌العادهٔ تجربهٔ طبیعت در کودکی باید گفت که ما در شرایط امروزی زندگی شهری در تامین این تجربه برای کودکان خویش غفلت کرده‌ایم و این غفلت برای آیندهٔ محیط زیست ما می‌تواند بس گران تمام شود. این مطلب برای اولین بار در مجلهٔ دانش‌نامه (و وب‌گاه زیست‌بوم) منتشر شده و مجلهٔ یوتوپیا صرفاً آن‌را جهت بازنشر انتخاب نموده است.

هَک کردنِ زمین: آیا اشکالی دارد؟

روی‌کردهایِ تکنولوژیکی نسبت به مشکلاتِ زیست‌محیطی جذابیتِ ویژه‌ای دارند، چرا که اغلب بر این فرض استوارند که ورودِ آن‌ها با نظمِ موجودِ اجتماعی و اقتصادی در تضاد نیست و در عوض می‌توانند بسیاری از مشکلاتِ ما را حل کنند. هَک کردنِ زمین اصطلاحی است که نویسنده‌ی این مطلب برایِ توصیفِ «مهندسیِ زمین» به کار می‌گیرد. اغلبِ این روش‌ها برای مقابله با پدیده‌ی بحران‌سازِ گرمایشِ زمین پیشنهاد می‌شوند و مقبولیتِ روزافزونی یافته‌اند. اما آیا مهندسیِ زمین روی‌کردی موثر است؟

غذا زباله نیست – دو نمونه از خلاقیت‌های شهروندی در اسپانیا و آلمان

غذا زباله نیست؛ جایِ غذا در سطل زباله نیست. می‌توان غذاهای اضافه را با سایرِ افرادِ محله، و نه لزوماً فقرا، تقسیم کرد. در این نوشته با دو نمونه از خلاقیت‌های داوطلبانه‌ی شهروندی در اسپانیا و آلمان آشنا می‌شویم. فعالیت‌هایی که به منظورِ مبارزه با تلف کردنِ غذا انجام می‌شوند و مروج فرهنگ همبستگی و به اشتراک‌گذاری هستند.

جهان موازی: آن‌چه زیرِ امواج پنهان است (مجموعه عکس)

یک عکاسِ استرالیایی علاقه‌مند به عکاسی از حیاتِ وحشِ اقیانوس‌ها، در برخی از عکس‌هایش که «زیر و زبر» نام دارند به طورِ همزمان محیطِ زیست بالا و زیرِ سطحِ آب را به نمایش می‌گذارد.

کتاب‌هایی که می‌رویند

یک هنرمند مفهومی اسکاتلندی به نام کِی‌تی پَترسون برای خلقِ یکی از آثارِ هنری‌اش دست به اقدامی غیرمتعارف زده است. او قصد دارد کتاب‌خانه‌ای در آینده درست کند؛ کتاب‌خانه‌ای که کتاب‌هایش از درخت‌هایی که در سال ۲۰۱۴ کاشته شده‌اند تولید خواهند شد و متنِ آن‌ها در سال‌های آینده نوشته می‌شود اما تا یک قرنِ دیگر خوانده نخواهد شد. جوهرِ این پروژه «رویاندنِ کتاب» است؛ که با همکاری درخت‌ها، مولف‌ها و هنرمندان انجام می‌شود.

دریاهایمان تغییر می‌کنند (صخره‌های مرجانی دست‌ساز با سفال)

صخره‌های مرجانی (coral reef) که از کهن‌سال‌ترین و متنوع‌ترین اکوسیستم‌های موجود در کره‌ی زمین محسوب می‌شوند در سراسر جهان در حال از بین رفتن و مرگ هستند. خانم کورتنی ماتیسون (Courtney Mattison) زیبایی و اهمیت صخره‌های مرجانی را در آثار خودش که سفال‌هایی دست‌ساز در مقیاس بزرگ هستند نشان می‌دهد. این آثار تحت عنوان «دریاهایمان تغییر می‌کنند» (Our Changing Seas) عرضه می‌شود.

نویسنده‌ها دربارهٔ گزینه‌های بعد از سرمایه‌داری بنویسند (ویدئو با زیرنویس فارسی)

نطق خانم «اورسالا له‌گوین» (Ursala K. Le Guin) حین دریافت جایزهٔ بنیاد ملی کتاب آمریکا در نوامبر ۲۰۱۴. سخنرانی به زبان انگلیسی است که برای آن زیرنویس فارسی گذاشته‌ایم. چنان‌چه زیرنویس فارسی را نمی‌بینید باید آن‌را از داخل نمایش‌گر یوتیوب فعال کنید.

0 £0.00
برو بالا