استخراج نفت و گاز و افزایش احتمال بروز زمین‌لرزه

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

مطالعات اخیر در آمریکا شواهد بیشتری در رابطه با تاثیر عملیاتِ استخراج نفت و گاز در افزایش احتمال بروز زلزله ارائه می‌دهد. موسسهٔ تحقیقات زمین شناسی آمریکا (USGS) گزارشی منتشر کرده است[۱]USGS, 2015. Incorporating Induced Seismicity in the 2014 United States National Seismic Hazard Model—Results of 2014 Workshop and Sensitivity Studies (Open-File Report No. ISSN 2331-1258). USGS. که رابطه‌ٔ بین بروز چندین هزار زلزله در سال‌های اخیر و عملیات استخراج نفت و گاز را در ۱۵ منطقهٔ زلزله‌خیزِ آمریکا بررسی می‌کند. بر اساس این گزارش در بعضی از مناطق آمریکا مانند ایالت اوکلاهاما، در مقایسه با چند سال پیش (قبل از شروع عملیات استخراج نفت و گاز که لازمهٔ آن‌ حفر چاه‌های تزریق آب‌های پسماند حفاری است) احتمال بروز زلزله بیش از ۱۰۰ برابر بیشتر شده است.

نمودار زیر آمار تجمیعی تعداد زلزله‌های رخ داده (با شدت ۳ یا بیشتر در مقیاس ریشتر) در نواحی مرکزی و شرقی آمریکا را بین سال‌های ۱۹۷۴ و ۲۰۱۴ نشان می‌دهد. نرخ رخ دادن زلزله‌ها از حدود سال ۲۰۰۹ شروع به افزایش یافتن کرده و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شتاب بیشتری گرفته است. دانشمندان افزایش تعداد زمین‌لرزه را ناشی از تزریق پساب‌های ناشی از عملیات حفاری نفت و گاز به چاه‌های پساب[۲]disposal well می‌دانند و به همین خاطر این نوع زمین‌لرزه‌ها را القا شده[۳]induced earthquake می‌دانند.cumulative_earthquakes

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.


  1. USGS, 2015. Incorporating Induced Seismicity in the 2014 United States National Seismic Hazard Model—Results of 2014 Workshop and Sensitivity Studies (Open-File Report No. ISSN 2331-1258). USGS. 

  2. disposal well 

  3. induced earthquake 

برو بالا