آیا ما مسئول بروز ششمین انقراض بزرگ در زمین خواهیم بود؟

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

حدود ۶۵ میلیون سال پیش دایناسورها که در آن روزگاران سلطان بلامنازع زیست‌کره بودند منقرض شدند. کاری به علت این انقراض (که ظاهرا برخورد یک سیارک به زمین بوده) نداریم، اما باور عمومی دانشمندان این است که نابودی دایناسورها یک انقراض عمومی و سریع بوده است که به آن رویداد «انقراض کرتاسه-پالئوژن» (K–T extinction) گفته می‌شود. علاوه بر دایناسورها گونه‌های دیگری نیز نابود شدند. برآورد می‌شود حدود سه چهارم گونه‌های گیاهی و جانوری زمین در اثر آن رویداد منقرض شدند.

شاید فکر کنید این اتفاق‌ مربوط به گذشته‌های دور است و چندان ارتباطی به دوران امروز ندارد. اما اگر توجه کنیم که حتی نابودی دایناسورها که در اثر برخورد سیارک به زمین بوده و فرایندی بسیار سریع بوده احتمالا چندین دهه یا سده طول کشیده است آن وقت به این نتیجه می‌رسیم که روند انقراض گونه‌های جانوری در دوران معاصر با سرعت انقراض دایناسورها قابل مقایسه است.

به گزارش نیچر:

کره‌ی زمین تا به حال شاهد ۵ انقراض عمومی بوده است [انقراض دایناسورها آخرین مورد بوده]. در هر کدام از این انقراض‌ها سه چهارم گونه‌های موجود نابود شده‌اند. اگر فرض کنیم ۵ میلیون گونه‌ی جانوری امروز در زمین وجود دارد و هر سال ۰.۷ درصد از آن‌ها منقرض می‌شوند (تخمین دست بالا)، ۶ امین انقراض عمومی تا سال ۲۲۰۰ رقم خواهد خورد.

 اگر این تخمین درست باشد، دانشمندانی فرضی که میلیون‌ها سال دیگر تاریخ حیات بر کره‌ی زمین را مطالعه می‌کنند، انقراض گونه‌های زیستی در دوران ما را هم‌ردیف با انقراض دایناسورها در ۶۵ میلیون‌ها سال قبل‌تر تلقی خواهند کرد.

تصویر انتخابی لحظه‌ی برخورد سیارکی که منجر به نابودی دایناسورها شد به زمین را نشان می‌دهد. محل این برخورد در کشور مکزیک فعلی قرار دارد.

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.

برو بالا