آیا حشرات بخشی از رژیمِ غذاییِ ما خواهند بود؟

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

یک سازمانِ خیریه‌ی بریتانیایی به نامِ «برنامه‌ی اقدام در حوزه‌ی پسماند و منابع»[۱]Waste and Resources Action Programme, or Wrap که هدفِ‌ خود را ترویجِ بهره‌برداریِ پایا از منابعِ زمین می‌داند، در گزارشی که اخیراً منتشر کرده است به چالش‌هایِ مربوط به سیستم‌هایِ تأمینِ غذا در ده سالِ آتی می‌پردازد. بنا به این گزارش، حشرات می‌توانند بخشِ مهمی از رژیمِ غذایی مردم در سراسرِ جهان را تشکیل دهند.[۲]WRAP, 2015. Food gutures, from business as usual to business unusual. WRAP.

بنا به پیش‌بینیِ این گزارش، همان‌طور که در اوایلِ دهه‌ی ۲۰۰۰ سوشی (غذایِ ژاپنی) در اروپا رواج یافت، در دهه‌ی آتی غذاهایِ نوینِ دیگر نظیرِ رژیم‌هایِ مبتنی بر حشرات در اروپا رواجِ‌ نسبی خواهند یافت. اما بخشِ اعظمِ گسترشِ مصرفِ‌ حشرات مربوط به تهیه‌ی پروتئینِ موردِ نیاز در خوراک‌هایِ دام و طیور خواهد بود. آردِ جیرجیرک (آردِ تهیه شده از طریقِ پودر کردنِ جیرجیرک‌هایِ خشک شده) هم‌اکنون نیز در آمریکایِ شمالی استفاده می‌شود. به کارگیریِ‌ حشرات در خوراک‌هایِ دام و طیور چندان دور از دسترس نیست.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایِ مربوط به افزایشِ تولیدِ غذا در آینده به کمیابیِ زمین‌های زراعی مربوط می‌شود. زمین‌هایِ حاصل‌خیزِ زراعی محدود هستند و افزایشِ تولیدِ غذا باید از طرقی انجام گیرد که نیازمندِ افزایشِ سطحِ زمین‌هایِ زیرِ کشت نباشد. علاوه بر حشرات، این گزارش به منابعِ غذایی دیگری نظیرِ جلبک‌هایِ دریایی[۳]seaweed، ریزجلبک[۴]microalgae و باکتری[۵]bacteria اشاره می‌کند که علاوه بر مغذی بودن، تولیدِ آن‌ها به مصرفِ انرژیِ کمتری نیازمند است.

مصرفِ گوشت در جهان یکی از مهم‌ترین عواملِ تولیدِ گازهایِ گل‌خانه‌ای و سایرِ فشارهایِ زیست‌محیطی است. تولیدِ گوشت به زمین و آبِ زیادی احتیاج دارد. مثلاً در مقایسه با محصولاتِ کشاورزیِ نشاسته‌محور (مثلِ گندم یا جو) تولیدِ گوشتِ گاو به ۱‍۶۰ برابر زمین زراعی احتیاج دارد.

منبع (با اندکی تلخیص و تکمیل)

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.


  1. Waste and Resources Action Programme, or Wrap 

  2. WRAP, 2015. Food gutures, from business as usual to business unusual. WRAP. 

  3. seaweed 

  4. microalgae 

  5. bacteria 

برو بالا