یخ‌ها آب می‌شوند،‌ زمین بالا می‌آید

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

1307502_Icelandmap460

گرمایشِ جهانی و آبْ شدنِ یخ‌های قطبی منجر به بالا رفتن سطحِ آبِ اقیانوس‌ها می‌شود. این اتفاق باعث خواهد شد که بسیاری از مناطقِ ساحلی فعلی زمین زیر آب بروند. اما پدیده‌ی بالا آمدن سطح آب دریاها تنها فرایندی نیست که در اثر آب شدن یخ‌های قطبی رخ می‌دهد. آب شدن یخ‌های قطبی در برخی مناطق از زمین، منجر با بالاتر رفتن پوسته‌ی زمین می‌شود.

«پوسته‌ی زمین» اگر چه ظاهراً سَخت و سِفت به نظر می‌رسد، در مقیاس زمین‌شناسیک دارای قابلیت انعطاف‌پذیری است. پوسته‌ی زمین در مناطقی از زمین که وزن زیادی (مثلا لایه‌ی ضخیمی از یخ) را تحمل می‌کنند (یا می‌کرده‌اند) پایین‌تر می‌رود (رفته است). طبعا می‌توان انتظار داشت، وقتی نیروهای حاصل از این وزن عظیم کمتر شود، زمینِ فرو رفته، مجدداً به سمتِ بالا برگردد.

منطقه‌‌ای به نام «ساحل مرتفع» (The High Coast) که در ساحل شمالی سوئد در دریای بالتیک قرار دارد یک نمونه‌ی جالب از این دست مناطق است. این منطقه در زمان آخرین عصرِ یخ‌بندان زیر لایه‌ی عظیمی از یخ (یخچال‌های قطبی) قرار داشت که با پایانِ عصر یخ‌بندان آب شدند. در نتیجه‌ی کاهشِ وزنِ یخچال‌ها، پوسته‌ی زمین در این منطقه طی حدود ده هزار سال اخیر، حدود ۸۰۰ متر بالاتر آمده است.

با افزایشِ دمای زمین در اثر پدیده‌ی گرمایشِ جهانی، اتّفاقِ مشابهی در کشور ایسلَند در حال رخ دادن است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که همزمان با ذوب شدن تدریجی یخچال‌های عظیم ایسلَند، پوسته‌ی زمین در این منطقه از زمین با سرعت در حال بالا آمدن است. برخی مناطق واقع در جنوب ایسلند با سرعت بیش از ۳ سانتی‌متر در سال بالا می‌آیند.

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.

برو بالا