ایران در میان ده کشور اول تولید کننده‌ی گازهای گل‌خانه‌ای در جهان

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

کدام کشورهای جهان سهمِ بیشتری در انتشارِ گازهای گل‌خانه‌ای دارند؟ این اطلاعات در نمودارِ تعاملی زیر که توسطِ «مؤسسه‌ی منابعِ جهان»[۱]World Resource Institute تهیه شده گنجانیده شده است (اطلاعات مربوط به سالِ ۲۰۱۲). نامِ ایران بعد از کشورهای چین، آمریکا، [اتحادیه‌ی اروپا موسوم به EU-28]، هند، روسیه، ژاپن، برزیل، اندونزی و مکزیک به چشم می‌خورد. این ده کشور به تنهایی به اندازه‌ی دو برابر همه‌ی کشورهای دیگرِ جهان گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند. در میانِ آن‌ها، دو کشورِ اول یعنی چین و آمریکا به تنهایی حدودِ یک سومِ گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کنند. سهمِ ۱۰۰ کشورِ پایینِ فهرست در انتشارِ گازهای گل‌خانه‌ای در جهان فقط ۳٪ است. ۷۶٪ کلِ گازهای گلخانه‌ای به صنعتِ انرژی (سوخت‌های فسیلی) مربوط می‌شود. بعد از انرژی، کشاورزی و صنایع بیشترین سهم را در انتشارِ این گازها در جهان دارند.

اگر به سرانه‌ی انتشارِ گازهای گلخانه‌ای نگاه کنیم با فهرستِ متفاوتی رو به رو می‌شویم. به طورِ‌ میانگین، شهروندانِ کشورهای قطر، ترینیدادِ توباگو، کویت، برونئی، آروبا، عمان، لوکزامبورگ، امارات متحده‌ی عربی، عربستان سعودی و بحرین بیشتری سهم را در انتشارِ گازهای گل‌خانه‌ای و تغییرِ اقلیم (climate change)‌ دارند.

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.


  1. World Resource Institute 

برو بالا