کدام ابزار حمل و نقل شهری ارزان‌تر است: دوچرخه یا ماشین؟

در مطالب کوتاه/نوشته شده در سال ۲۰۱۵ توسط

با در نظر گرفتن همهٔ هزینه‌های فردی و اجتماعی و همین‌طور هزینه‌های غیرمستقیم، کدام روش حمل و نقل در شهر ارزان‌تر است: دوچرخه یا ماشین؟

تحقیق اخیر انجام شده در دانشگاه لوندِ سوئد[۱]Gössling, S., Choi, A.S., 2015. Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles. Ecological Economics 113, 106–۱۱۳٫ doi:10.1016/j.ecolecon.2015.03.006 سعی کرده پاسخ این سوال را دربارهٔ شهر کپنهاگ دانمارک بدهد. شهرداری این شهر می‌خواهد بداند که آیا سرمایه‌گذاری برای مسیرهای دوچرخه در این شهر تصمیم درستی است یا خیر. این در حالی است که شهر کپنهاگ هم‌ اکنون نیز در شمار پر دوچرخه‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود.

برای پاسخ دادن به این سوال، محققان یک «تحلیل هزینه-فایده» (cost-benefit analysis) انجام دادند و در آن دوچرخه‌‌ها و ماشین‌ها را از نظر میزان آلوده‌کردن هوا، تأثیر بر گرمایش جهانی، کوتاهی و بلندی مسیرهای درون‌شهری، نویز و صداهای مزاحم، فرسایش جاده‌ها، سلامتی و ترافیک و انسداد معابر با هم مقایسه کردند.

نتیجهٔ این مقایسه چنین است: ماشین‌ها نسبت به دوچرخه‌ها تأثیر بیشتری بر اقتصاد می‌گذارند.

با در نظر گرفتن همهٔ هزینه‌های فردی و اجتماعی، تأثیر اقتصادی ماشین حدوداً پنجاه سنت-یورو (نیم یورو) در هر کیلومتر و تأثیر دوچرخه هشت سنت-یورو است. علاوه بر این در این مطالعه مشخص شد که اگر فقط هزینه‌های اجتماعی را در نظر بگیریم، راندن هر کیلومتر ماشین حدود پانزده سنت برای جامعه هزینه دارد، در حالی که راندن هر کیلومتر دوچرخه باعث سودرسانی به جامعه به میزان ۱۶ سنت می‌شود. جمع‌بندی آن‌که سرمایه‌گذاری احتمالی شهر کپنهاگ در زیرساخت‌های مورد نیاز برای دوچرخه‌سواری داخل شهری و همین‌طور اتخاذ سیاست‌های دوچرخه-پسند (bike-friendly) از نظر اقتصادی سودمند و موفق خواهند بود.

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.


  1. Gössling, S., Choi, A.S., 2015. Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles. Ecological Economics 113, 106–۱۱۳٫ doi:10.1016/j.ecolecon.2015.03.006 

برو بالا