یک ماهی بزرگ و یک شهرِ بزرگ روی شکمِ آن

در سایر توسط

baleine

پیدایشِ گونه‌های انسان‌نما[۱]Humanoid بر زمین به چند میلیون سال پیش باز می‌گردد. تمدن‌های بشری چندین هزار سال است که بر کره‌ی زمین ظاهر شده‌اند. با این‌حال، مفهومِ مدرنِ پیشرفت (progress) فقط چند صدسال قدمت دارد که در مقایسه با تاریخِ انسان لحظاتی بیش نیست. اگر بخواهید مفهوم مدرنِ پیشرفت را به «تصویر» بکشید چطور این‌کار را خواهید کرد؟ طبعاً بسته به سلیقه و جهان‌بینی‌تان ابعادِ مختلفی از این مفهوم را برای مصور کردن انتخاب خواهید کرد.

طرحِ بالا «یک ماهی بزرگ و یک شهرِ بزرگ روی شکمِ آن» نام دارد که همان‌طور که از نامش پیداست شهری مدرن را نشان می‌دهد که روی شکمِ یک ماهی بزرگ بنا شده است. شکمِ ماهی به سمتِ بالا و در حالِ جهیدن و اوج گرفتن است. اغلبِ نظریه‌پردازان، دانشگاهیان، فیلسوف‌ها و اقتصاددانانِ شهر درباره‌ی مزایای «پیشرفتِ مدرن»، «دائمی بودن»[۲]perpetual اوج گرفتن ماهی و بی‌انتها بودن منابعی که شهر روی آن‌ها ساخته شده نظریه‌های مفصل و قانع‌کننده‌ای خلق کرده‌اند. جامعه نیز با اتکا به همین نظریه‌ها، با تمام توان به ساخت و ساز و گسترشِ تمدنِ خود بر فرازِ شکمِ لغزانِ ماهی مشغول است. در دنیای ثانیه‌ای آدم‌های شهر همه چیز در حالِ‌ گسترش و اوج گرفتن به نظر می‌رسد: «ما چقدر مقتدریم! ما چقدر خوشبختیم!»

اما ما، به لطفِ نگاهِ دانای کلی که طراح به ما هدیه کرده، می‌دانیم که اوج گرفتنِ ماهی و شهر «موقتی» است. لحظاتی بعد ماهیِ بزرگ به نقطه‌ی اوج حرکتش خواهد رسید و بعد با حرکتی نزولی مسیرِ خود را با بازگشتن به اعماقِ اقیانوس تکمیل خواهد کرد. در آن صورت چه بر سر شهر و نظریه‌پردازانِ ثانیه‌ای آن خواهد آمد؟

هدف ما در مجلهٔ یوتوپیا افزایش دانایی عمومی دربارهٔ مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی است. مطالب مجله با عشق انتخاب، ترجمه و منتشر می‌شوند. بهترین و تنها دلگرمی برای ما این است: مطالب ما را بخوانید، درباره‌شان فکر کنید، با ما حرف بزنید! توجه داشته باشید که انتشار مطالب در یوتوپیا به معنای تأییدِ بی‌قید‌ و شرطِ محتوای آن‌ها و یا حمایت از سوابق اجتماعی-سیاسی-فکری به‌وجودآورندگان‌شان نیست.


  1. Humanoid 

  2. perpetual 

برو بالا